פרשת קדושים: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('469e298d-196f-41de-8eda-39e9fd9a07d5','/dyncontent/2024/5/13/04664638-cd72-45fa-b246-8d06d899fed0.jpg',17880,'מכללה למנהל אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('469e298d-196f-41de-8eda-39e9fd9a07d5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('469e298d-196f-41de-8eda-39e9fd9a07d5','/dyncontent/2024/5/2/8beb9882-e503-4622-a0b8-5e6da7df53d9.gif',17838,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15]]);})

"וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם": פרשה זו פותחת בציווי כללי של "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוהיכם". הקדושה מושרשת בנו על ידי שמירת המצוות, שהרי כך אנו מברכים עליהם: "אשר קדשנו במצוותיו". כל מצוה שאדם עושה מוסיף על ידה עוד נדבך בבניינו שלו. הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על איך אפשר להיות קדוש, פרשת קדושים>>>

פרשת קדושים בפי הרב דוד הכהן שליט"א:  "וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם": פרשה זו פותחת בציווי כללי של "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוהיכם". הקדושה מושרשת בנו על ידי שמירת המצוות, שהרי כך אנו מברכים עליהם: "אשר קדשנו במצוותיו". כל מצוה שאדם עושה מוסיף על ידה עוד נדבך בבניינו שלו.

ויש להבין במה באה קדושה זו לידי ביטוי? זאת ועוד, וכי יש באפשרותנו להתקדש ולהגיע לדרגה של קדושת ה'? ומה אם כן שייך לומר קדושים תהיו כי קדוש אני ה'?

אב שאומר לבנו אתה רואה בני אני מרים משקל של מאה וחמישים ק"ג, תרים גם אתה!

זה לא אמיתי, אבא זה אבא וילד זה ילד. הקב"ה אומר לנו תהיו קדושים למה? כי קדוש אני ה' אלוהיכם.

המדרש אומר יותר מיזה, קדושים תהיו, יכול יותר ממני? לא ולא, קדושתי גדולה מקדושתכם.  

איך אפשר להגיע לקדושתו של מי שאמר והיה העולם?  

אנחנו אומרים שלוש פעמים ביום אַתָּה קָדוֹשׁ, וְשִׁמְךָ קָדוֹשׁ, וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה ... למי הכוונה וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה ?

יש אומרים, שהכוונה היא למלאכים, ויש אומרים, שהכוונה היא לבני אדם.

אם הכוונה היא על המלאכים אז זה בסדר הם קדושים וממילא וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה. אבל אם הכוונה היא עלינו על בני האדם ואנו אומרים על עצמינו וּקְדוֹשִׁים בְּכָל יוֹם יְהַלְלוּךָ סֶּלָה ... אתה שואל את עצמך – אני באמת קדוש ?! על מה אני בדיוק מדבר?!

בן-אדם הולך ברחוב, ומישהו קורא "סליחה הרב ..." , הבן אדם מסתובב ... למרות שאין לו שום תואר של רב , אבל הוא אומר "אולי מישהו קרא לי" ...

אבל אם מישהו יקרא ברחוב "סליחה מר"ן ..." , בודאי שהוא לא יסתובב אחורה. הוא יודע שלא מתכוונים אליו. ואם הוא כן יסתובב זה רק מתוך סקרנות לדעת איזה 'מר"ן' מסתובב כאן באזור

ישנם תארים, שאנו יודעים שלא מתכוונים אלינו. אבל ישנם תארים שאנו אומרים "אולי זה קשור אלינו". אבל בוודאי שהתואר 'קדוש' לא שייך אלינו. מה לנו ולתואר 'קדוש' ?! איפה ואיך מתחברים הדברים?

התשובה לכך היא: פעמיים ביום אנחנו אומרים בפרשת ציצית, וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם – אם תקיימו את כל המצוות, אז תזכו להיות קדושים.

איך אנחנו יכולים לקיים את כל מצוות ה' ?! יש מצוות שאנחנו לא שייכים אליהם. יש מצוות של כהנים, יש מצוות של לוויים, יש מצוות של נשים, יש מצוות של מלך איך נוכל לקיים אותם ?!

אומרת התורה - קְדֹשִׁים תִּהְיוּ! איך אוכל להיות קדוש?! דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל  - אם כל ישראל יהיו שם ... אנשים, נשים וטף ... כהנים לוים וישראלים, וכל אחד יקיים את המצוות המוטלות עליו אז קְדֹשִׁים תִּהְיוּ!

שהרי ישראל ערבים זה לזה, כאשר יהודי עושה מצוה הוא מזכה במצוה זו לא רק את עצמו אלא את כל העולם כולו, וכשיהודי עובר עבירה הוא מחייב לא רק את עצמו אלא את כל העולם כולו. כיוון שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו. עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות, עבר עבירה אחת אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה.

ידוע משלו של רבי שמעון בר יוחאי על ספינה גדולה מלאה אנשים שהפליגה בים. כל נוסע קיבל תא נפרד באניה. בוקר אחד שמעו הנוסעים קול של מקדח. הרעש נשמע מבטן האניה. איש לא ידע מי קודח ולמה הוא קודח.

עד שנתגלה שאחד הנוסעים החליט…לנקוב חור בתחתית האניה. כך עלה ברצונו. נבהלו הנוסעים, רצו מיד אל האיש ואמרו לו: "מה אתה עושה?! תפסיק מיד! אתה לא רואה שאתה הולך להטביע את הספינה?!".

כעס עליהם האיש ואמר: "צאו מכאן מיד, אין זה עסקכם להתערב במה שאני עושה בחדרי הפרטי! שלמתי במיטב כספי עבור החדר שלי, ומותר לי לעשות כאן מה שאני רוצה".

אמרו לו האנשים: "שוטה שבעולם! הרי כולנו בספינה אחת, והחור שאתה עושה בחדרך הפרטי יטביע לא רק אותך, אלא את כולנו"…

לימד לנו רבי שמעון בר יוחאי, עם ישראל הוא כמו ספינה ששטה בים, וכל אחד מעם ישראל, יש לו השפעה על כל העם כולו, "ישראל ערבים זה לזה".

כשיהודי  בקצה העולם עושה מצווה ומעשה טוב – הוא מטיב לכל העם, וכשיהודי אחד עושה מעשה רע – הוא גורם רעה לכולנו. כי כולנו בספינה אחת.

לכן אם אתם רוצים להיות בדרגה של קדושים יש רק דרך אחת: ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלוהיכם.

 

הפסוק באיוב פרק יא פסוק יב' אומר: על תינוק שנולד: עייר פרא אדם יוולד. עייר זה הבן של החמור. בבוא אדם לעולם הוא חסר גבולות ויש לייצב אותם מימיו הראשונים בלי הנחות כי ככל שמאחרים הפרא ייטמע וישאר בו. אם יעבוד על עצמו יום יום יכול להגיע לדרגה של קדוש. יכול להיות כמו רשב"י, רבי מאיר בעל הנס. או כל צדיק אחר.

הראיה הגדולה הוא רבי עקיבא. לא למד בת"ת ולא בישיבה ולא בכולל. התחיל את לימודיו בגיל ארבעים ועמל בתורה ונתגדל עד שנהיה רבו של רבי שמעון בר יוחאי ורבי מאיר בעל הנס

קדושי ישראל דוגמת הרמב"ם, הגאון מווילנא, הבן איש חי, הבבא סאלי, רבי חיים קנייבסקי ועוד.. כולם נולדו תינוקות כמונו. הגיעו לאן שהגיעו, בזכות העבודה שעבדו על עצמם

בכל יהודי יש חלק אלוה ממעל, כל יהודי בפוטנציאל יכול להגיע למדרגה של קדוש.

 

זה שאמר הקב"ה למשה: הקדושה היא לא נחלת הצדיקים בלבד אלא, דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. שלא יחשבו עם ישראל שרק בודדים כמו רשב"י, רבי מאיר בעל הנס, יכולים להגיע לדרגות גבוהות, אלא כל עדת בני ישראל, כל אחד ואחד מבני ישראל יכול להגיע למדרגת קדוש. כל אחד מעדת ישראל יכול להיות גדול הדור הבא. יכול להיות קודש קודשים.

בתפילה אנו אומרים:

בפי ישרים תתרומם ובשפתי צדיקים תתברך ובלשון חסידים תתקדש ובקרב קדושים תתהלל.

ארבע דרגות יש בעם ישראל: ישרים, צדיקים, חסידים וקדושים

ישרים זה דרגה מינימלית של אדם. אדם ישר, לא מזיק, אדם נורמטיבי

צדיקים זו דרגה למעלה מישרים. צדיקים הם אלו שמקיימים מצוות קלה כבחמורה, לא מעגלים פינות, מה שכתוב בהלכה כך הם נוהגים

חסידים הם מעל הצדיקים. חסידים נוהגים בחסידות מעבר להלכה. לפנים משורת הדין. גם אם הוא צודק הוא מוותר. יש לו דין ודברים עם מישהו, הוא לא תובע אותו לדין תורה אלא מוותר, מוחל וסולח. זו דרכו של תלמיד חכם.

כפי שכותב הרמב"ם בהלכות דעות פרק חמישי הלכה יג: משאו ומתנו של תלמיד חכם באמת ובאמונה, אומר על לאו לאו ועל הן הן, מדקדק על עצמו בחשבון ונותן ומוותר לאחרים כשייקח מהן ולא ידקדק עליהן ונותן דמי המקח לאלתר ואינו נעשה לא ערב ולא קבלן ולא יבא בהרשאה (אינו) מחייב עצמו בדברי מקח וממכר במקום שלא חייבה אותו תורה כדי שיעמוד בדבורו ולא ישנהו. ואם נתחייבו לו אחרים בדין מאריך ומוחל להן ומלוה וחונן, ולא ירד לתוך אומנות חבירו ולא יצר לאדם לעולם בחייו כללו של דבר יהיה מן הנרדפים ולא מן הרודפים מן הנעלבים ולא מן העולבים ואדם שעושה כל המעשים האלו וכיוצא בהן עליו הכתוב אומר: (ישעיהו מט ג) וַיֹּאמֶר לִי עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר.

קדושים זו הדרגה הגבוהה ביותר. קדוש זה אדם מנותק מהעולם הזה. בימינו יש בודדים שניתן לומר עליהם את התואר קדוש.

לפני כמאה שנה כאשר הגיע לארץ האדמו"ר מגור הוא רצה לראות דמות של קדוש, הוא הלך לראות את בעל כף החיים, רבי יעקב סופר זצ"ל. אמרה לו הרבנית, מחילה כבוד האדמו"ר אבל הרב ישן. אמר לה האדמו"ר מגור אל תפריעי לו את מנוחתו אני רק מבקש לראות קדוש ישן. שמעתי שהרב הוא פרוש, אני יכול בבקשה לראות את פניו?

איך היה ישן בעל כף החיים? היה מפרק את הדלת, מניח אותה על בלוקים והיה ישן עליה. זה היה המזרן של רבי יעקב סופר.

כותב בעל המסילת ישרים: 'קדושה תחילתה עבודה אבל סופה מתנה'.

הגמרא אומרת: 'כל מי שמקדש עצמו מלמטה מקדשין אותו מלמעלה'.

הקב"ה מחפש בכל דור ודור יהודים צדיקים כדי להשרות עליהם שכינתו.

 

על מי הקב"ה משרה שכינתו? אומר בעל התניא על מי שמבטל עצמו בפני השכינה. אדם ששומר על עצמו שלא יחטא. שומר את פיו ולשונו, שומר את עיניו מראות ברע, שומר את כל איבריו מחטוא, מקדש את אבריו אדם כזה זוכה להיות מרכבה לשכינה.

זה שאומרת התורה: דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו, כל יהודי באשר הוא יכול להיות קדוש. הכל תלוי בעבודה שאדם עובד על עצמו.

 

 {ג} אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם: {ד} אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִם וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם:

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה